همان گونه که گفته شد، محل واقعی شعب ابی طالب جایی است که اکنون با نام شعب علی شناخته می شود و از فضای باز خارج مسعی تا انتهای سوق اللیل ـ خانه های روبروی مسعی در بلندای کوه ـ امتداد می یابد; به عبارت دیگر، حدّ فاصل میان کوه ابوقبیس، تونل کنار آن، کوهی که در کنار تونل واقع شده تا مکتبة المکّة المکرمه ، تا بنای دورات میاه که مرکز آن محل ایستگاه اتوبوس است، شعب ابی طالب نام دارد. قبرستان مَعلاة ـ محله بالا ـ یا حُجون که در میان ایرانیان به قبرستان ابوطالب شهرت یافته قبرستانی کهن است که به دلیل درآغوش گرفتن بسیاری از چهره های برجسته و ممتاز از اجداد و اصحاب رسول خداصلی الله علیه وآله و علما و تابعین، پس از قبرستان بقیع، قبرستانی مورد توجه و اعتنای مسلمانان بوده و از زیارتگاه های عمومی زائرانِ خانه خدا به شمار می آید. این که بقعه ها دقیقا روی محل دفن اجداد پیامبرصلی الله علیه وآله ساخته شده باشد، تردیدهایی وجود دارد، زیرا تا پیش از قرن دهم، مورخان مکه از محل قبر این بزرگواران در قبرستان یاد شده، سخن نگفته اند. برخی از اعمال او که به احتمال قریب به یقین، برگرفته از سنّت ابراهیمی و از مکتب حُنَفا بود، همچون سنّتی در میان عرب ها مورد پیروی قرار گرفت و حتی اسلام نیز شماری از آنها را تأیید کرد. ابوطالب در همان آغاز بعثت، فرزندانش علی و جعفر را به خدمت رسول خداصلی الله علیه وآله فرستاد و خود نیز تا سال دهم بعثت که زنده بود، هرگز در دفاع از آن حضرت کوتاهی نکرد. رسول خداصلی الله علیه وآله همیشه از او به نیکی یاد می کرد تا جایی که حسادت برخی از همسران وی برانگیخته می شد، اما آن حضرت از تحسین خدیجهعلیها السلام خودداری نمی کرد. وی تمامی اموال خود را وقف پیشبرد اسلام کرد و در برابر فشاری که قریش بر رسول خداصلی الله علیه وآله وارد می کردند، بهترین یار صمیمی او در خانه محسوب می شد. مشاهیر شیعه و سنّی محیی لاری در قصیده بلند خود با نام فُتُوح الحَرَمَیْن ، از برخی از چهره های زاهد و صوفی یاد کرده که در این قبرستان دفن شده اند. به نقل فاکهی، مورخ شهیر مکه، فرزند عمر در باغ خرمانیه ـ جایی که اکنون شهرداری مکه است ـ دفن شده که در حال حاضر، محل قبر وی بر کسی دانسته نیست. او در برابر تهدیدهای قریش، حاضر نشد رسول خداصلی الله علیه وآله را به آنان تسلیم کند و حمایت آشکار خود را از آن حضرت در همه مراحل اعلام کرد. با وجود تصریح منابع بر دفن بزرگان صحابه و تابعین و اولیا در این محل و به رغم قداست و اهمیت معنوی حَجون و نقل فضیلتهای دعا و زیارت در آنجا، هویت و محل دقیق قبور بسیاری از صحابه در این محل شناخته نیست؛ در حالی که در قرن هفتم فیروزآبادی در رساله إثارةالحجون لزیارة الحجون از ۳۸ مرد و هفت زن از صحابه، که در حجون دفن بودهاند، نام برده است. این گورستان که به نامهای مَعْلاة، مقبرةالمَعْلاة و جَنّةالمَعْلاة و مقبره قریش یا مقبره بنی هاشم نیز شهرت دارد، در دامنه کوهی به نام حَجون قرار داشته و امروزه در شمال شرقی مکه و بر سر دو راهی منتهی به مسجدالحرام و کوه حجون (در نزدیکی پل حجون و در کنار دره ابوذؤب) واقع است. به این ترتیب، مقارن ظهور اسلام، حجون گورستانی معتبر شد، به ویژه اینکه اجداد پیامبر اسلام (ص)، عبدمناف، هاشم و عبدالمطلب، در آنجا مدفون بودند و به روایتی، آمنه، مادر پیامبر (ص)، نیز در همین گورستان به خاک سپرده شد. مکه مهمترین شهر مقدس جهان اسلام است که نه تنها در آن خانه خدا بلکه اماکن مقدس و زیارتی دیگری نیز وجود دارد که هر ساله مسلمانان بسیاری از نقاط مختلف جهان به زیارت آن مشرف میشوند. دیگر مدفونان سرشناسِ این گورستان عبارتاند از: عبدالله بن عمر بن خطاب؛ فضیل بن عیاض، عارف قرن دوم؛ گروهی از سادات، به ویژه سادات حسنی؛ و منصور خلیفه عباسی. قبرستان مَعلاة کهنترین قبرستان شهر مکه است که به قبرستان حَجون (یا حُجون) و نزد ایرانیان به قبرستان ابوطالب نیز مشهور است. در این بخش از بیتوته به معرفی قدیمیترین گورستان مکه، قبرستان حجون که یکی از اماکنی زیارتی در مکه مکرمه است پرداختهایم. قبرستان ابوطالب آرامگاه همسر و اجداد پیامبر، یکی از اماکنی است که زائران خانه خدا در مکه مکرمه به زیارت آن می روند. قُصَی بن کلاب، جد پنجم پیامبر اکرم (ص)، نخستین کسی بود که در دامنه این کوه به خاک سپرده شد. از آن پس، اهالی مکه در دره سمت راست و چپ حَجون، اموات خود را دفن کردند. قبرستان حجون محل دفن سرشناسان صدر اسلام میباشد، از جمله:. قبرستان مَعْلاة (ابوطالب)
قبرستان ابوطالب (مَعْلاة / حجون)
محمدرضا شکرریز در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره فعالیتهای انجام شده در دوران پاندمی کووید 19 اظهار کرد: شبکه ملی مدارس ایران (رشد) از شروع دوران پاندمی، فعالیتهای گستردهای داشته که مهمترین آنها بازطراحی و پویاسازی رابط کاربری پلتفرم، بهینهسازی محتوای شبکه ملی مدارس ایران و جمعآوری و استفاده از محتواهای آموزشی و تربیتی متناسب با سرفصلهای برنامه درسی ملی و حوزههای یازدهگانه تربیت و یادگیری جهت میزبانی از محتواهای آموزشی بر بستر رمزینه، بهینهسازی سرویسهای آموزشی، طراحی و پیاده سازی صفحات جهت اتصال به رمزینه پاسخ سریع، تامین محتوای پاسخ سریع QRC در شرایط کرونایی و اتصال این محتواها به رمزینه پاسخ سریع (QR Code) و طراحی و تولید اپلیکیشن اختصاصی خوانش رمزینههای پاسخ سریع (QR Code خوان) میباشد. شکرریز در پاسخ به این سوال که آیا این شبکه میتواند پاسخگوی نیازهای محتوایی معلمان و دانش آموزان در شرایط کرونایی باشد؟ گفت: امید است در شرایط فعلی با همکاری تمامی دفاتر، محتواهای آموزشی و تربیتی مورد نیاز تولید و تامین شود که در این راستا اقداماتی نظیر تولید و بارگذاری محتواهای الکترونیکی آموزشی و تربیتی، اتصال محتواهای آموزشی و تربیتی به رمزینه پاسخ سریع (QR Code)، استقرار حدود 3500 رمزینه پاسخ سریع در کتابهای درسی در سال جاری تحصیلی 1400-1401، راهاندازی سرویس باشگاه یادگیری معلم، راهاندازی سرویس باشگاه معلمان، راهاندازی سرویس کتاب الکترونیکی تعاملی و راهاندازی سرویس ساماندهی منابع انجام گرفته است. سرپرست معاونت فناوری آموزشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی خاطر نشان کرد: برای آنکه شبکه رشد به جایگاه مدنظر ریاست سازمان نزدیک شود، بخشهای پشتیبانی و حمایت مالی، تأمین زیرساختهای سختافزاری مورد نیاز جهت میزبانی در سال 1400، تأمین محتوای آموزشی مکمل، و اطلاعرسانی در خصوص ظرفیتها و امکانات لازم شبکه ملی مدارس نیاز به اصلاح و حمایت بیشتری دارد. سرپرست معاونت فناوری آموزشی درباره تأسیس شبکه رشد و اهمیت آن در بحث آموزش بیان کرد: طرح ایجاد شبکه رشد در اواخر سال 1379 به پیشنهاد رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در اختیار گروهی از معلمان و جوانان کشور قرار گرفت و مقرر شد که پس از امکانسنجی اولیه، طی سه مرحله و در طول 4 سال طرح مذکور به پایان برسد. به نام خداوند جان و خرد کزیم برتر اندیشه نگذرد
به نظر من سطح نظارت بر مدارس و و کیفیت مدارس از نظر ساختمانی و سرویس و خدمات و خیلی چیز های دیگر بسیار پایین است
ارزش دادن به دانش آموزان در ایران بسیار ضعیف است چرا مدارس دولتی از مدارس خصوصی سطح بسیار پایین تری دارند چرا دانش اموزی با سطح علمی بالا و انگیزه نتواند به دلیل فقر در مدارس خصوصی درس بخوانند چرا اصلا مدارس خصوصی با مدارس دولتی اینقدر تفاوت داشته باشند این نشنان می دهد دولت به سطح مدارسش بسیار بی توجه است و پا روی پا گذاشته اند تا عده ای با سبقت و ساخت مدارس خصوصی راه درآمد بسیار خوبی پیدا کنند
متاسفم برای کشوری که پر از استعداد است و به دلیل یک بی توجهی که معلوم نیست میدانند و عمل نمی کنند یا نمی دانند و بی توجه اند از پیشرفت باز بماند. آقای جلالی با سلام لطفا میشه آگهی وتیزر تبلیغاتی نداشته باشید تا هم فضای سایت گرفته نشه وهم آدم در لابلای مطالب شما مجذوب تبلیغات آگهی نشه واز مسیر اولیه وهدف خود دور نشه به خدا پول ودرامد این چندتا آگهی اصلا ارزش اینو نداره گه با احساس وفکر بچه ها بازی کنید واونا را هدف مند به سوی آگهی ها جذب کنید اونا اومدن توی سایت شما تا از این آگهیها فرار کنند ولی باز اونا رو تعغیب میکنید بس کنید به خدا بس کنید. تو یک روز چهار تا امتحان میدیم
اعتراض که کردیم میگن ما از تابستون برنامه ریختیم و با اداره هماهنگ کردیم
الان من نمی فهمم هدف اداره چیه
اینه که ما روزی چارتا امتحان بدیم و حتی برنامه امتحانات روزانمون کنسل نشه
و امتحانات نیم ترمم که هر روز پشت همه
تازه ما امتحان هما هنگ هم همزمان با نیم ترم میدیم
الان ما باید کجا اعتراض کنیم ازین نحوه امتحان؟
و چجوری اعتراض کنیم؟. البته از چند سال پیش دانشکده های هنر نیزاقدام به راه اندازی رشته باستان شناسی در مقطع کاردانی کردند اما به ناچار دانشجویانی که دراین مقطع و در دانشکده های هنر فارغ التحصیل شدند، بعد از یک دوره دیگر شرکت در کنکور سراسری می توانند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و در زیرمجموعه علوم انسانی ادامه دهند. آقای هادی امیری سلام من در رشته دهم اموراداری درس میخونم رشته جدید من هیچ اطلاعاتی از رشته ام ندارم وهیچ برنامه درباره رشتم در تلویزیون ندیدم وهیچ کتاب خاص درباره رشته من از اموزش پرورش میخوام توجه کنه به رشته هایی کاردانش. آقای - محمد جواد پویامهر باسلام لطفا یکاری کنید که نونه سوال ها به مرورگر ما بخورد وقتی روی نمونه سوال کلید می کنم میگه که به مرورگر شما نمی خورد یکی از مرورگر هایی که معرفی کرده بودید را نصب کردم ولی حالا نمی دانم چه کار کنم. نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. ارزشیابی آموزش الکترونیکی شبکه رشد بر اساس معیارهای طراحی سایت های آموزشی. ارزشیابی آموزش الکترونیکی شبکه رشد بر اساس معیارهای طراحی سایت های آموزشی. ارزشیابی آموزش الکترونیکی شبکه رشد بر اساس معیارهای طراحی سایت های آموزشی. محمدی سمیه، امیرتیموری محمدحسن، قاسمی محمود، آتشک محمد. شبکه ملی رشد آماده پاسخگویی مؤثرتر به نیازهای آموزشی دانشآموزان و معلمان
شبکه ملی مدارس ایران (رشد)
ارزشیابی آموزش الکترونیکی شبکه رشد بر اساس معیارهای طراحی سایت های آموزشی
وی در نگارش و بنیاد مجله جامعه شناسی و پویایی این رشته در امریکا سهیم است گروه جامعهشناسی دانشگاه شیکاگو برخلاف کژفهمیهای رایج آن دوران، به هیچ وجه تنها به گردآوری واقعیت ها علاقمند نبود، بلکه از همان آغاز در جستجوی صورتبندی های مفهومی و نظری ای بود که با آن ها بتوان رشته جامعه شناسی را از کار اجتماعی و نیز از صرف گردآوری داده های اجتماعی متمایز کرد. بدون اینکه بخواهیم کلیه جنبههای جامعه شناسی شهری را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، منظور این است که اهمیت و ماهیت ملاحظات جامعه شناسی بر مسائل شهری روشن شود و برخی اطلاعات مربوط به اجتماع شهرها که اختصاصا معنای خاصی در بر دارد و نیز روشهای بررسی مسائل شهری را مورد مطالعه قرار گیرد. علاقه فزاینده گروه جامعه شناسی این دانشگاه به مسائل شهر و اجتماعی گسترده تر و روی آوری به موضوعات انساندوستانه و اصلاحگرانه، آنها را به گرایشات ضدنظریه نکشانده بود، بلکه یک علاقه دوگانه ای به تحقیق و نظریه در اکثر کارهای آنها دیده می شود. به عبارت دیگر ، سبک زندگی و شیوه فکر کردن و بروز احساسات و عواطف که بر حسب جوامع و منطق مختلفی که شهر جزئی از آن است متفاوت و بر حسب تارخ و خوصیات شهرها متغیر است، ویژگیهایی به زندگی شهرنشینی بخشیده است که خاص اجتماع مورد نظر یعنی شهر است. آنان در پایه ریزی جامعه شناسی شهری نقش مهمی داشتند؛ تعدادی از نویسندگان مرتبط با دانشگاه شیکاگو از دهه 1920 تا دهه 1940، مفاهیم و اندیشه هایی را پدید آوردند که برای سال های بسیاری شالوده اصلی نظریه و پژوهش در جامعه شناسی شهری بود. جمعیت شهری (از نظر تعداد ، تراکم ، ترکیب و ساختمان و تحول) ، طرز پراکندگی و قرار گرفتن جمعیت در فضای شهر اصول تمایز بین قسمتهای مختلف فضای شهر و تاثیرات آن بر زندگی اجتماعی افراد و گروههایی که در آن زندگی میکنند. در عمل ، امروز شهرسازان ، معماران و مهندسان تاسیسات شهری بیش از پیش به میزان قابل توجهی از ره آورد جامعه شناسی شهری استفاده میکنند و مفهوم شهر سازی و شهرنشینی را منحصر به جنبه معماری آن نمیدانند. یعنی ، شهر تنها از تجمع افراد تشکیل نمیشود بلکه مشتمل بر گروههای مختلفی ، مانند خانواده ، طبقات اجتماعی ، کارگاهها و کارخانهها ، گروههای نژادی ، انجمنهای مختلف و غیره است. رشد سریع شهرها و پیامدهای آن از مهمترین عوامل موثر بر تحلیلهای جامعهشناختی زندگی شهری در قرن بیستم بود، نخستین مطالعات عمده جامعهشناسی درباره شهرهای مدرن از شیکاگو و توسط رابرت پارک آغاز شده؛ شهری که هم از نظر نرخ توسعه و هم از نظر نابرابرهای بسیار فاحش، نمونه بینظیری محسوب میشد. 1ـ چرا زندگی در شهر مدرن خوشایند یا دوست داشتنی است؟، آیا تجربه شهری واحد است یا همگانی؟ ویژگیهای تعیین کنندهای مانند ناشناختگی و گمنامی، در میان جمعیتی بزرگ به شکل دیگری بودن، عدم قطعیت و قابل پیشبینی نبودن وقایع در محیطهای شهری پیچیده و احساس خطر ناشی از شهرها همواره مورد تأمل بوده است. از دیگر انتقادات عبارت است از: جبرگرایی اقتصادی، بیتوجهی به تنوع فرهنگی بهعنوان یک متغیر تأثیرگذار، تحلیل تمام تضادهای اجتماعی بر اساس طبقه اجتماعی و بیتوجهی به سایر عوامل موثر بر تضاد اجتماعی (نژاد یا جنسیت) و همچنین ارائه تصویری منفعل از آدمی به طوریکه قادر به تغییر در محیط خود نیست. نظریههای زیادی در مکتب شیکاگو برای توصیف الگوی استفاده از زمین و توزیع جمعیت در درون شهرها پیشنهاد شده است اما چهار نظریه مهم در زمینه مدلهای رشد شهری که همگی معتقدند چگونگی استفاده از زمین در شهر تصادفی نیست بلکه مبتنیبر الگوی قابل پیشبینی است، عبارتاند از:. بومشناسی شهری: بومشناسی (Ecology) شاخهای از زیستشناسی است که زندگی گیاهان و جانوران را در زمینه محیط رشد یا بوم آنها مطالعه میکند بومشناسی انسانی علمی است که انسان را در زمینه محیط زندگی او مورد تحقیق قرار میدهد و بنابراین به اجتماعات انسانی نظر دارد. 3ـ کارل مارکس (1883-1818): مارکس برخلاف همکارش انگلس توجه چندانی به مساله شهرنشینی نداشت؛ اما هر دو شهرها را قلمروی میدیدند که در آن فرایندهای در هم تنیده انباشت سرمایه و ستیز طبقاتی تمرکز مییابند و قلمرو شهری برای بروز آگاهی طبقاتی محیطی مساعد و ضروری به حساب میآید. نظریه شهر آرمانی یا اتوپیای افلاطون و ارسطو، مبنی بر تصور خوشبینانه نسبت به امکان ایجاد شهرهایی است که از هر جهت نظامیافته و زیر نظارت دقیق دولت یا سازمانهای خاص دینی یا سیاسی و حقوقی قرار داشته باشد یا بهوسیله فلاسفه و حکما یا ایدئولوگها اداره شود. بدون اینکه بخواهیم کلیه جنبههای جامعه شناسی شهری را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، منظور این است که اهمیت و ماهیت ملاحظات جامعه شناسی بر مسائل شهری روشن شود و برخی اطلاعات مربوط به اجتماع شهرها که اختصاصا معنای خاصی در بر دارد و نیز روشهای بررسی مسائل شهری را مورد مطالعه قرار گیرد. به عبارت دیگر ، سبک زندگی و شیوه فکر کردن و بروز احساسات و عواطف که بر حسب جوامع و منطق مختلفی که شهر جزئی از آن است متفاوت و بر حسب تارخ و خوصیات شهرها متغیر است، ویژگیهایی به زندگی شهرنشینی بخشیده است که خاص اجتماع مورد نظر یعنی شهر است. یعنی از یکسو خوصیات منطقه در شهر تاثیر میگذارد و از وی دیگر شهر به تدریج کم و بیش خوصیات شهری خود را به منطقهای که خود جز آن است انتقال میدهد و در حقیقت منطقه و شهر عکس العملهای متقابلی در برابر یکدیگر دارند. جمعیت شهری (از نظر تعداد ، تراکم ، ترکیب و ساختمان و تحول) ، طرز پراکندگی و قرار گرفتن جمعیت در فضای شهر اصول تمایز بین قسمتهای مختلف فضای شهر و تاثیرات آن بر زندگی اجتماعی افراد و گروههایی که در آن زندگی میکنند. در عمل ، امروز شهرسازان ، معماران و مهندسان تاسیسات شهری بیش از پیش به میزان قابل توجهی از ره آورد جامعه شناسی شهری استفاده میکنند و مفهوم شهر سازی و شهرنشینی را منحصر به جنبه معماری آن نمیدانند. ۱) رویکرد بوم شناختی در جامعهشناسی شهری بر این پایه است که شهرها بطور اتفاقی رشد نمیکنند بلکه در واکنش به ویژگیهای مساعد محیط و بر مبنای سه فرایند مهم رقابت، تهاجم و جانشینی گسترش مییابند. در این دیدگاهها، شهرها محیطهای ناهمگنی از خرده فرهنگها تلقی میشوند که یک مدیریت شهری کارآمد میبایست به ایجاد تعادل و توازن و انتظامبخشی به چنین اجتماعی بیندیشد و کوشش کند. یعنی ، شهر تنها از تجمع افراد تشکیل نمیشود بلکه مشتمل بر گروههای مختلفی ، مانند خانواده ، طبقات اجتماعی ، کارگاهها و کارخانهها ، گروههای نژادی ، انجمنهای مختلف و غیره است. جامعهشناسی شهری از جمله شاخههای معرفتی است که صرفاً و اختصاصاً "شهر" را بعنوان یک "محیط مخلوق" و به عنوان یک "محصول اجتماعی"، کانون توجه و مطالعهٔ خود قرار میدهد. برای اینکه تعریف روشنتری از مهیت و دامنه جامعه شناسی شهری به دست دهیم میتوانیم بگوییم، تجزیه و تحلیل شهر به عنوان یک واقعیت اجتماعی موضوع جامعه شناسی شهری است. آگوست کنت ( از سال ۹۸۷۱ تا ۹۷۸۱ میلادی) اصطلاح جامعه شناسی را برای اولین بار بکار گرفت و او معتقد بود که جامعه شناسی باید وجه ایی علمی به خود گیرد و در پی آن بود که جامعه شناسی را با لگوی علوم تطبیق دهد و بنظر او این علم نوین باید ایستایی اجتماعی بپردازد و هردو در پی کشف قوانین زندگی » دگرگونی های اجتماعی « و به پویایی اجتماعی » نظم اجتماعی » اجتماعی باشند. پایه های جامعهشناسی شهری مدرن از کارهای جامعه شناسانی همچون کارل مارکس، فردیناند تونیز، امیل دورکیم، ماکس وبر و جورج زیمل که به مطالعه و نظریه پردازی درباره فرایندهای اجتماعی و فرهنگی شهرنشینی و اثرات آن بر روی از شکل گیری طبقات و تولید یا نابودی هویت فردی و جمعی پرداخته اند سرچشمه گرفته است. امیل دورکیم(۱۸۵۸-۱۹۱۷)محل تولد:فرانسه او معتقد بود که جامعه شناسی باید از فلسفه جدا کرد و معتقد بود که واقعیت های اجتماعی باید به عنوان شئ مورد توجه قرار گیرد( تا موضوع تحقیق را آن طور که است مورد بررسی قرار گیرد) و به منظور درک مسائل باید از روش های علمی کمک گرفت. به مانند دیگر شاخه های جامعهشناسی، جامعهشناسی شهری نیز از پردازش و تحلیل آماری، مشاهده، نظریه، مصاحبه و دیگر روش ها جهت مطالعهٔ طیف گسترده ای از موضوعات از جمله مهاجرت، روند جمعیتی اقتصاد، فقر و ارتباط بین نژاد و اقتصاد بهره می جوید. جامعه شناسی شهری کلیه مسایل اجتماعی جامعه شهر نشینی را در بر میگیرد و مسائلی مانند: بهبود زندگی شهری، شکل و ساختار شهر، تحلیل رفتار انسان در شهر، بررسی ماهیت مشکلات زندگی شهری، مهاجرت و متغییرهای زندگی شهری را مورد مطالعه قرار میدهد. جامعهشناسی شهری درباره برخورد و تماس زندگی شهری در اعمال اجتماعی، روابط اجتماعی، نهادهای اجتماعی و هر نوع ساخت اجتماعی که بر پایه اشکال شهری زندگی متکی باشد، بحث میکند. به عبارت دیگر جامعه شناسی شهری به مطالعه آن نوع پدیده های اجتماعی می پردازد که ناشی از وجود شهر هستند و یا شهر در آنها تغییراتی پدید آورده است. جامعهشناسی شهری مطالعه ویژهای است از تأثیر انسان بر محیط طبیعی و ایجاد محیطهای مصنوعی که عمدهترین آنها شهرها میباشد. جامعهشناسی شهری در اصطلاح کلی به معنی مطالعه جامعهشناختی شهرها، زندگی شهری یا شهرگرایی است. در واقع جامعهشناسی شهری مطالعه جامع شناسانه ی شهرها و نقش آنها در توسعه و پیشرفت جوامع است. جامعه شناسی شهری چیست و از چه می گوید؟
جامعه شناسی شهری
تحقیق جامعه شناسی شهری
جامعه شناسی چیست
شن و ماسه قسمت اصلی بتن را تشکیل میدهند. وبا توجه به مقاومت ساختمانهای بتنی در مقابل عوامل جوی و عمر طولانی تر آن نسبت به ساختمانهای فلزی و آجری؛ و همچنین با توجه به امکان تهیه سریع و ارزان و آسان مصالحی که برای ساختن ساختمانهای بتنی مصرف میشود که قسمت عمده شن و ماسه میباشد، جا دارد در مورد شن و ماسه مطالعات بیشتری صورت گیرد.